جاهای دیدنی قشم که حتما باید ببینید
نوشته شده توسط : hsi

 

مقبره بی بی مریم (تم سنیتی)

ویرانه های مقبره بی بی مریم در قشم

مقبره‌ بی‌بی مریم، آرامگاهی باقی‌مانده از قرن هشت هجری قمری است که در روستای تم سنیتی جزیره‌ قشم قرار دارد. این بنای کهن، در بین اهالی روستا به تم سنیتی نیز شهرت یافته است و امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری قشم محسوب می‌شود که معماری آن به معماری عمارت‌های حکومت سلجوقیان شباهت دارد.

جزایر ناز

نمای جزایر ناز از ساحل جزیره قشم

یکی از دیدنی‌های قشم، جزایر موجود در این منطقه از کشور هستند که به جزایر ناز شهرت یافته‌اند و دیواره‌ای صخره‌ای و وسعتی حدود سه هکتار دارند. ویژگی‌ منحصربه‌فرد این جزایر، رفتن به داخل آن‌ها با خودرو یا به‌صورت پیاده‌روی تا فاصله‌ یک کیلومتری داخل آب‌های آن است که به‌دلیل شرایط جزر ممکن می‌شود و همین امر آن را به یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی قشم تبدیل کرده است. این جزایر تقریبا ۲۲ کیلومتر از قشم فاصله دارند و مسکونی نیستند. در زمان کوتاهی هنگام وقوع جزر، فاصله‌ای بین جزایر و ساحل قشم ایجاد می‌شود؛ در این زمان می‌توانید از بالای جزایر ناز، تنگه هرمز و جزیره لارک را نظاره‌گر باشید.

بام قشم

آسمان نیمه ابری بر فراز بام قشم

بام قشم، در بخش غربی جزیره‌ قشم قرار دارد که قسمت‌های مرتفع آن از سنگ آهک و در دامنه‌ها از ماسه سنگ، مارن و سیلت تشکیل شده است. در واقع این ارتفاعات، فلاتی نیمه‌ مرتفع هستند که سطح وسیعی از جزیره را تشکیل داده و به‌دلیل چشم‌اندازی زیبا از جنگل‌های حرا و سواحل شمال خلیج فارس، به یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی قشم تبدیل شده‌اند.

روستا و بندر لافت

بادگیر خانه های قدیمی در روستا و بندر لافت

روستای لافت، روستایی تاریخی و کهنی در شمال غربی جزیره‌ی قشم است که در نوع خود جالب و منحصربه‌فرد به شمار می‌رود. از ویژگی‌های این روستا می‌توان به منازل مسکونی آن اشاره کرد که همگی دارای حیاط مرکزی و بادگیر بوده و همین امر سبب شهرت این روستا به بندر بادگیرها شده است. آثار تاریخی دیگری همچون قلعه‌ی نادری، قلعه‌ پرتغالی‌ها، گنبد مدون و قبرستان این روستا که دارای سنگ‌نبشته‌هایی به قدمت هزار سال است، این منطقه را به یکی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی جزیره‌ قشم تبدیل کرده‌اند.

سد گوران

درختان خشکیده اطراف سد گوران

در ۷۸ کیلومتری جزیره‌ قشم و در روستای گوران، سدی به همین نام و به قدمت حکومت پهلوی اول مشاهده می‌شود که برخی از کارشناسان و باستان‌شناسان معتقدند پی اولیه‌ این بنا در دوران حکومت هخامنشیان و تاج آن در دوران ساسانیان، احداث شده است. آب شیرین، از ویژگی‌های این سد به شمار می‌رود که در بین اهالی اهمیت و ارزش زیادی دارد.




:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: